وزارت علوم وتحقیقات و فنا وری
دانشگاه سوره
دانشکده هنر
پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی
گرایش فلز
عنوان پایان نامه ی نظری
معرفی تکنیک و بررسی ساختاری طرح و نقش در زیورآلات فلزی دوران اسلامی تا پایان دورهی سلجوقی در ایران
استا د راهنمای نظری
دکترمهران هوشیار
عنوان پایان نامهی عملی
طراحی و ساخت زیورآلات براساس تکنیک و طرح دورهی سلجوقی
استاد راهنمای عملی
استاد کورش قانونی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شمارهی صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- بیان مسئله………………………………………………………………………..5
1-2- سؤال پژوهش……………………………………………………………………..6
1-3- اهداف پژوهش……………………………………………………….6
1-4- روش و فنون اجرایی پژوهش…………………………………………7
1-5- پیشینه و ادبیات نظری پژوهش……………………………………………..7
1-6- معرفی جامعه آماری و نمونهها………………………………………………..16
1-7- محدودیتهای پژوهش ……………………………………………………….17
فصل دوم: تاریخچه، تعاریف، مبانی نظری
2-1- تاریخچهای از ورود اسلام به ایران تا پایان دورهی سلجوقی………………………….20
2-2- اسلام و هنر و بازتاب آن در ایران……………………………………………. 22
2-3- تأثیر هنر ساسانی در هنر دورهی اسلامی در ایران………………………………27
2-4- تأثیر اسلام بر هنرمندان…………………………………………………….29
2-5- فلسفهی وجودی و حکمت حضور زیورآلات در دوران اسلامی…………………………………………………32
2-6- پیشینهی فلزکاری و تاریخچهی زیورآلات در ایران در قرون اولیهی اسلامی…………………………..35
2-7- مراکز فلزکاری دورهی اسلامی در ایران………………………………………………………..44
2-8- جواهرات و زیورآلات…………………………………………………………………..46
2-9- جواهرساز، زرگر، نقره کار………………………………………………………………….52
2-10- قالگر و قالگری……………………………………………………………………………….53
2-11- تجهیزات کارگاه زرگری……………………………………………………………………….53
2-11-1- ابزار زرگری………………………………………………………………………………..54
2-11-2- مواد اولیه لازم برای ساخت زیورآلات…………………………………………………………………..56
2-12- تکنیکهای ساخت وشکلدهی زیورآلات در دوران اسلامی…………………………………………………..57
2-12-1- قالبگیری باز……………………………………………………………………………………………64
2-12-2- قالبگیری بسته………………………………………………………………………………………. 64
2-13- تکنیکهای تزیین اشیاء فلزی در دوران اسلامی……………………………………………………………………66
2-13-1- مهرکردن……………………………………………………………………………………………………..67
2-13-2- کندهکاری………………………………………………………………………………………………..67
2-13-3- قلمزنی و حکاکی……………………………………………………………………………………..67
2-13-4- فلزکوبی یا ترصیعکاری……………………………………………………………………………………68
2-13-5- سیاه قلم…………………………………………………………………………………………………..69
2-13-6………70
2-13-7- آب کردن ( جوهر کردن یا جوهر کاری)……………………………………70
2-13-8- مینا کاری………………………………………………………………………………………….71
2-13– گوژ کاری………………………………………………………………………………………………..71
2-13-10- ملیلهکاری………………………………………………………………………………………..72
2-13-11- خاتمکاری…………………………………………………………………………………..72
2-14- نقوش موجود در زیورآلات دورهی اسلامی……………………………………………………………..75
2-14-1- نقوش اسلیمی……………………………………………………………………………………………..77
2-14-2- نقوش هندسی……………………………………………………………………………….پ……77
2-14-3- نقوش کتیبهای………………………………………………………………………………..78
2-14-4- نقوش پیکرهای…………………………………………………………………………79
2-14-5- نقوش نمادین……………………………………………………………………………………..80
2-14-6- نقوش مرکب……………………………………………………………………………………81
فصل سوم: توصیف زیورآلات سه موزهی1- موزهی ملی ایران 2- موزهی رضاعباسی 3- موزهی متروپولیتن
3-1- زیورآلات دوران اسلامی تا پایان دورهی سلجوقی…………………………………………………84
3-1-1- موزهی ملی ایران…………………………………………………………………………………….84
3-1-2- موزهی رضاعباسی…………………………………………………………………………………….103
3-1-3-موزهی متروپولیتن……………………………………………………………………………………..125
فصل چهارم: تحلیل یافتهها و نتیجهگیری
4-1- تحلیل آثار……………………………………………………………………………………………173
نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………….192
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………….197
فهرست منابع تصویر………………………………………………………………………………………201
چکیدهی انگلیسی…………………………………………………………………………………………….202
مقدمه
متعاقب با ورود اعراب مسلمان به ایران و انقراض امپراطوری ساسانی، بیثباتی و آشفتگی سراسر این قلمرو پهناور را فراگرفت و به تبع آن ضعف اقتصادی و رکود هنری بر کشور مسلط گشت. ورود اسلام به ایران همچنین ساختار اجتماعی عصر ساسانیان را در هم ریخته و دگرگون ساخت. پس از انقراض امپراطوری ساسانی، سلطهی آسمانی و ایمانی اسلام نفوذ یافت و تغییر و تحولات زیادی در هنر ایران به وجود آورد. لیکن جامعه ایرانی به رغم از دست دادن استقلال سیاسی، هویت فرهنگی خود را برجا نگاه داشته و باعث شد که خلفای اموی و عباسی بسیاری از مراسم و آداب ایرانی را اختیار کنند و کاردانان ایرانی را به خدمت گیرند.
صنعتگران ایران قبل از اسلام در ساختن انواع فلزات مهارت داشته وآثار نفیسی ساخته بودند و این مقام را بعد از آن که ایران جزء ممالک اسلامی شد نیز از دست ندادند. به دلیل علاقه ایرانیان به استفاده از زیورآلات، فلز و سنگ های قیمتی از دیرباز در دست های ماهر صنعتگر و هنرمند ایرانی به شکلهای تزیینی و هنری درآمد تا به عنوان زیور شخصی، اجتماعی یا فریضهی آیینی و دینی به کار برده شود؛ با آنکه با استیلای اعراب مسلمان برسرزمین ایران، تغییرات اساسی در جنس، فرمعشق، جادویم کرد
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 957
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1